Siden 1981 (hvor en større renovering var afsluttet) har GRETA ved adskillige regattaer demonstreret, at Lüttfischer-fartøjerne på Nedre Elbe ikke kun var yndefulde, men også kvikke sejlere.
Siden 1981 (hvor en større renovering var afsluttet) har GRETA ved adskillige regattaer demonstreret, at Lüttfischer-fartøjerne på Nedre Elbe ikke kun var yndefulde, men også kvikke sejlere.
Karakteristisk for denne type køretøj er den lige frempind og den vidt udhængende bagende. Skibene lignede meget de havfiskerbåde, der blev bygget dengang, bortset fra at de var enmastet og betydeligt mindre. Selvom disse kuttere havde en køl, var denne nogle gange kun boltet under det glatte plankede skrog. For at forstørre sideplanet og dermed forbedre sejlegenskaberne markant havde Elbe-kuttere en midterbræt af jern. Køretøjerne var stadig meget flade. Dette blev set som en stor fordel, da det var let at tørre ud på Elben og i vadehavet. Elbekutterne havde ligesom Fischerewers også en lade til at bringe fangsten levende og frisk til markedet. Et iøjnefaldende træk ved Elbe-kutterne er forstaget med et kort bovspryd, som gør det muligt at øge fokkens sejlareal betydeligt. Alle disse strukturelle funktioner kan findes på Greta. De fiskere, der fiskede med disse fartøjer på Elben og i vadehavet i Ydre Elben, blev generelt omtalt som Lüttfischer.